Hoe Growing Paper met PowerBI de groeikansen benut

Growing Paper is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in duurzaam en milieuvriendelijk papier. Ze produceren verschillende papieren producten, waaronder wenskaarten. Wat het bedrijf uniek maakt, is dat hun papier zaden bevat die na gebruik geplant kunnen worden, waardoor afval wordt omgezet in nieuw leven. In de afgelopen jaren hebben ze hun papier, inkt en printers verder ontwikkelt op het gebied van duurzaamheid en kwaliteit. Hierdoor zijn ze hard gegroeid en hebben ze behoefte aan meer grip op de organisatie. Door verschillende KPI’s in PowerBI in kaart te brengen, kunnen ze beter sturen en sneller anticiperen. 

Use Case

Growing Paper is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid en heeft nu activiteiten in verschillende landen in Nederland en Europa. Dit zorgt ervoor dat de behoefte om meer inzicht te krijgen in de verkoop een prioriteit is geworden, zodat ze ook actief op deze inzichten kunnen reageren. Het bedrijf momenteel maakt gebruik van het Sansa-systeem, waarin alle verkoopgegevens worden geregistreerd voor Nederlandse en internationale verkopen. Deze gegevens bevatten informatie over hun klanten, producten en verkopen.

Doordat Growing Paper zo hard is gegroeid, is de behoefte aan meer en actuele sturingsinformatie ook toegenomen om de bedrijfsproccessen te optimaliseren. Zo hadden ze nog geen actueel overzicht van wie hun top tien klanten zijn, welke producten het meest worden verkocht en wat het verschil in verkoop is ten opzichte van vorige maand ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het maken van deze data analyses werd voorheen uitgevoerd in het Sansa-systeem of Excel, echter bleken deze tools niet erg interactief en waren er veel handmatige stappen nodig om deze inzichten te updaten naar actuele informatie. 

TECHNOLOGIEËN

DATA VOLWASSENHEID

Verzamelaar

WAT VINDT DE ONDERNEMER?

5/5
SECTOR

Duurzame e-commerce

Onze Oplossing

Om aan de behoeften van Growing Paper te voldoen en hun KPI’s actueel te visualiseren, is er gekozen voor het gebruik van Power BI. Power BI is een krachtige tool waarmee interactieve dashboards gemaakt kunnen worden en gegevens op een visueel aantrekkelijke manier gepresenteerd kunnen worden. Door Growing Paper te betrekken in het process, kunnen zij later ook relatief gemakkelijk zelf aanpassingen maken en nieuwe KPI’s implementeren. Hierdoor wordt een oplossing uitgewerkt die ook toekomstbestendig is.

1. Data voorbereiding

Om de gegevens van Growing Paper in Power BI te integreren, hebben we gebruikgemaakt van de API van het Sansa-systeem. We hebben een uitgebreide data analyse uitgevoerd om ervoor te zorgen dat er voldoende informatie beschikbaar is om de gewenste KPI-visualisaties te maken. Tijdens deze stap zijn er verschillende databases gekoppeld om inzicht te krijgen in de projecten en producten van Growing Paper. We hebben ook de data schoongemaakt en eventuele inconsistenties of ontbrekende waarden gecorrigeerd, zodat de visualisaties betrouwbaar zijn.

2. Dashboard ontwerpen

Na de data voorbereiding is er een begin gemaakt aan het ontwerpen van de dashboards. Hiervoor is er nauw samengewerkt met Growing Paper om een duidelijk beeld te krijgen van hun specifieke KPI's en welke data ze in kaart willen brengen. Hierin zijn vijf hoofdonderwerpen naar voren gekomen: de dagelijkse operatie, projecten, klanten, producten en offerte-informatie. Door wekelijks de visualisaties op deze onderwerpen te bespreken en te voorzien van feedback, is er genoeg ruimte geweest voor Growing Paper om het dashboard geheel naar wens op te leveren.

3. Publicatie en toegankelijkheid

Nadat het dashboard is ontworpen en alle KPIs in kaart zijn gebracht, is er nog een laatste ronde van feedback geweest om de puntjes op de i te zetten. Zo is het dashboard niet alleen met kloppende KPIs opgeleverd, maar is de layout van het dashboard daarnaast ook in lijn met de huisstijl van Growing Paper.

Maak een projectplan

Tijdens dit project hebben we iedere keer een nieuw tabblad opgeleverd. Op die manier is het makkelijker voor de klanten om feedback te geven omdat die sectie in principe technisch klaar is. Als er vijf tabbladen worden opgeleverd, welke ieder nog niet helemaal klaar zijn, is het wat minder overzichtelijk voor de eindgebruiker om feedback te geven. Door in het projectplan duidelijk te maken welke secties wanneer worden opgeleverd, blijven de klanten betrokken door hun feedback te delen. Hierdoor is de kans groter dat het eindresultaat ook gelijk naar wens is.

Benieuwd wat we met jouw
data kunnen doen?

Scroll naar boven
Scroll naar top

Bedankt voor je aanmelding!

Super leuk dat je bij ons lustrum aanwezig bent!
De inloop is vanaf 15:00 en om 15:30 zullen we beginnen met het programma.

Wanneer?

9 juni 15:30

Wij hebben er zin in en kijken er naar uit jullie weer te zien!