Het Noordbrabants Museum krijgt inzicht in bezoekerspatronen met sensordata
Tijdens de tentoonstelling Van Goghs Intimi wilde Het Noordbrabants Museum (HNBM) beter begrijpen hoe bezoekers zich binnen en buiten het museum bewegen. In samenwerking met JADS MKB Datalab en Heijmans werd een experiment uitgevoerd met sensoren om bezoekersstromen en gedragingen te analyseren.


De uitdaging
HNBM wist dat tentoonstellingen extra bezoekers en economische activiteit in de stad genereerden, maar wilde dit met data onderbouwen. Daarnaast wilden ze inzicht krijgen in bezoekersstromen binnen het museum: waar zijn de drukste plekken, hoe kan de route worden geoptimaliseerd en hoeveel mensen bezoeken de museumwinkel?

Wat we deden
Heijmans installeerde 75 BeSense-sensoren in het museum om anoniem bezoekersbewegingen te meten. Studenten analyseerden de data om patronen te ontdekken, zoals populaire zones en verbeterpunten voor de route. Daarnaast werden wifi-sensoren in het stadscentrum en bij het museum geplaatst om vrijwillig en anoniem de bredere bezoekersbewegingen te volgen.
Wat n we

Het resultaat
Het project leverde concrete aanbevelingen op voor de museumwinkel, routeoptimalisatie en de impact van de tentoonstelling op bezoekersstromen in de stad. Deze inzichten helpen HNBM om toekomstige tentoonstellingen beter in te richten en de bezoekerservaring te verbeteren.
Waarom samenwerken met het MKB Datalab?

Kennis
Werk samen met getalenteerde Master studenten en krijg toegang tot de nieuwste kennis van JADS, TU/e en Tilburg University.

Maatwerk
Oplossingen afgestemd op
jouw ambities en doelen.

Not for profit
Eerlijk, open en oprecht advies.

Toegankelijk
Hoogwaardige oplossingen met directe waarde tegen betaalbare tarieven.

Unieke samenwerking
Dit experiment bundelt de krachten van JADS, Het Noordbrabants Museum en Heijmans. JADS, hét data science centrum in Nederland, verbindt studenten, onderzoekers en bedrijven om waarde uit data te halen. Heijmans zet data in om de gebouwde omgeving slimmer en gezonder te maken.