6 belangrijke kwaliteiten voor een data professional
Stel je wilt serieus werk maken van het datagedreven werken binnen je organisatie en je wilt een data professional vast in dienst nemen. Wat zijn dan belangrijke kwaliteiten waar je op kunt letten?
Wij hebben een lijst samengesteld van een aantal kenmerken waarvan wij denken dat deze bijdragen aan het goed functioneren van een data professional. Natuurlijk hoeft een potentiële medewerker niet aan al deze karakteristieken te voldoen om een goede data professional te zijn. Toch kan het voor jou nuttig zijn om een beter beeld te krijgen van wat belangrijke kwaliteiten kunnen zijn om op te letten tijdens de sollicitatieprocedure voor een data gerelateerde rol binnen jouw bedrijf.
Goede basiskennis en leergierigheid
Wanneer er binnen jouw bedrijf iemand komt werken die verantwoordelijk gaat zijn voor de verwerking van data, is het handig als ze bekend zijn met beschrijvende statistieken (zoals: median, mode, quartiles, etc.) en weten hoe ze deze kunnen inzetten. Verder is het van toegevoegde waarde als ze bekend zijn met verschillende manieren om de data om te zetten tot informatie en welke technische oplossing het meest van toepassing is. Ze hoeven geen professor statistiek of kunstmatige intelligentie te zijn, maar het is wel belangrijk dat ze de basis op orde hebben en graag meer willen leren. Er zijn namelijk continue ontwikkelingen op het gebied van werken met data. Daarom is het fijn als de data professional binnen jouw bedrijf intrinsiek gemotiveerd is om door te leren. Dat kan bijvoorbeeld door het lezen van laatste artikelen en boeken of het volgen van verdiepende en/of verbredende cursussen/trainingen om zich verder te ontwikkelen.
Detail-georiënteerd, met een tikkeltje sceptische benadering
Aangezien je besluiten wilt nemen gebaseerd op de data binnen je bedrijf is het belangrijk dat de nieuwe medewerker erg secuur om gaat met de data. Dit voorkomt dat je gebaseerd op de cijfers, rapporten en analyses alsnog de verkeerde keuzes maakt. Boven op het detail georiënteerde werken is het belangrijk dat hij/zij een beetje sceptisch van aard is. Data professionals moeten een soort gevoel ontwikkelen om te weten of er misschien iets mis is met de ruwe data, geaggregeerde data of de analyse zelf. Iemand die verantwoordelijk is voor de juiste informatie binnen jouw bedrijf, moet proactief nadenken wat mogelijke logische uitkomsten zijn van een analyse. Mochten de antwoorden anders dan verwacht uitvallen, dan dient de data professional proactief te kijken naar de validiteit van de data, de databron en/of de berekeningen.
Nieuwsgierig, met data als vaste onderzoeksmiddel
Aangezien je wilt dat de data professional constant op zoek is naar interessante inzichten waar je op kunt handelen, is het belangrijk dat de data professional een nieuwsgierige aard heeft en ervan houdt om de data op een creatieve wijze in te zetten. Het zijn mensen die vaak de vraag ‘waarom’ of ‘hoe’ stellen en ervan houden om puzzels op te lossen. Ze houden ervan om in de data te duiken om antwoorden te vinden en de wereld om hen heen beter te begrijpen.
Goede communicatievaardigheden als zelfverzekerde ‘data storyteller’
Het werk van de data professional wordt pas iets waard als hij/zij het goed weet over te brengen aan de beslissers in het bedrijf, welke uiteindelijk actie kunnen ondernemen gebaseerd op de datagedreven adviezen. Daarvoor is het nodig dat zij de data goed kunnen vertalen in inzichten die begrijpelijk zijn voor de beslissers binnen het bedrijf. De dataprofessional moet in staat zijn om een interessant en logisch te verhaal vertellen over de data en hun bevindingen. Daarvoor is het handig wanneer zij over goede verbale-, schrijf- en visualisatievaardigheden beschikken. Zelfs als het verhaal nog zo goed is, kan het zijn dat de inzichten niet overeenkomen met het beeld dat het management heeft van wat er binnen het bedrijf gebeurt. Dat kan er voor zorgen dat het werk van de data professional in twijfel wordt getrokken. Het is dus ook belangrijk dat de data professional achter zijn werk staat en met voldoende vertrouwen uit kan leggen hoe de inzichten tot stand zijn gekomen.
Geduld en doorzettingsvermogen
Het werk van een data professional kan als frustrerend ervaren worden, mocht de data professional niet geduldig van aanleg zijn. Veel van het werk van de data professional is afhankelijk van andere afdelingen (data accuraatheid, data beschikbaarheid, missende data, veranderende verwachtingen, etc.). Het is dus van belang dat de data professional hier mee om kan gaan en niet snel opgeeft.
Pragmatisch ingesteld en bedrijfskundig inzicht
Aangezien het werken met data veel verschillende mogelijkheden biedt en op verschillende manieren benaderd kan worden is het belangrijk dat de data professional een bepaalde focus kan aanhouden. Het is belangrijk dat de focus blijft liggen bij de juiste vragen, want het is makkelijk om je te verliezen in de data en het uitzoeken van een klein vraagstuk dat eigenlijk niet echt een impact heeft op de bedrijfsvoering. De data professional moet het grote plaatje kunnen blijven zien en weten wanneer hij/zij tijd aan het verdoen is en beter een ander vraagstuk op kan pakken.
Let op: er zijn heel goede data professionals die niet aan deze kwaliteiten voldoen. Deze kwaliteiten kunnen bijdragen aan het goed functioneren van een data professional, maar zijn natuurlijk geen garantie voor succes. Desalniettemin helpt het jou hopelijk wel bij de afbakenen van het profiel waar je naar opzoek bent voor de data gerelateerde rol binnen jouw bedrijf!
Wil je nog niet iemand vast in dienst nemen maar wel al aan de slag met een dataproject binnen jouw bedrijf?
Mocht je nog niet toe zijn aan het in dienst nemen van een eigen data professional, maar wel al een eerste stap wilt zetten op het gebied van waarde creatie uit data, stuur ons dan gerust berichtje. Wij gaan graag het gesprek met je aan om erachter te komen wat een mooie eerste stap is voor jouw bedrijf en helpen je op projectbasis verder.
Anderson, C., 2015. Creating a data-driven organization: Practical advice from the trenches. ” O’Reilly Media, Inc.”.