Bekijk of de beschikbare data past bij jouw bedrijfsvraagstuk

Deze blogpost is onderdeel van de reeks ‘in 4 stappen aan de slag

Controleer de beschikbare gegevens (Stap 3)

Hopelijk is het gelukt om een beter beeld te krijgen van een mogelijk vraagstuk in stap 2 en weet je welke obstakels nog aandacht nodig hebben voor je daadwerkelijk start. Hier in stap 3 zoomen we iets meer in op de data waar je specifiek mee aan de slag wilt gaan.

Denk weer even terug aan de uitdaging die je hebt gedefinieerd in stap 2 of neem het project waar jij mee aan de slag wilt gaan in gedachten en overweeg daarbij de volgende punten:

1. Data verzameling

In hoeverre heeft jouw bedrijf de relevante data al op de juiste manier verzameld?

Zijn alle databronnen die je nodig hebt om met je uitdaging aan de slag te gaan al beschikbaar? In welke mate zijn deze databronnen toegankelijk? Kun je makkelijk een export naar Excel maken of blijven de gegevens enkel in de software? Stel je doet een analyse over waar je klanten vandaan komen, verzamel je dan al wel hun woonplaats? En zo ja, kun je hier gemakkelijk een overzicht van krijgen voor al je klanten?

Veel organisaties zitten vast aan een bepaalde software. Hierdoor is het moeilijk om de gegevens uit te lezen in een format dat kan worden gebruikt voor andere analyses dan waarvoor de software wordt gebruikt.

2. Data hygiene

In hoeverre heeft jouw bedrijf de relevante gegevens opgeschoond om informatieve inzichten te verschaffen?

Staat de data op de juiste manier opgeslagen, zodat je deze direct kunt gebruiken bij het maken van analyses? 

De gegevens waarop je jouw beslissingen wilt baseren, moeten digitaal en ‘schoon’ zijn. Wanneer je jouw data wilt inzetten om voorspellingen te doen en daar beslissingen op te baseren, dan moet je wel kunnen vertrouwen dat de gegevens kloppen. Als je bijvoorbeeld een voorspelling wilt maken voor jouw omzet voor morgen, is het belangrijk dat jij voor de afgelopen maanden/jaren iedere dag netjes de omzet hebt geregistreerd op dezelfde consistente manier. Staat het op een dag ineens in dollars in plaats van euro’s dan zal jouw voorspelling ook niet meer kloppen. Ook als de beschikbare data digitaal is of al wordt gebruikt voor een beschrijvende analyse, kan het zijn dat er nog opschoning nodig is voordat er een voorspellende analyse gemaakt kan worden.

3. Data visualisatie

Bereikt de op data gebaseerde informatie belangrijke besluitvormers binnen het bedrijf ?

Wordt de data binnen jouw bedrijf gepresenteerd aan de besluitvormers op een manier waarop zij het ook begrijpen? Denk hierbij aan rapporten met inzichten uit de data, queries die gemakkelijk te draaien zijn door besluitvormers zelf of dashboards met de meest belangrijke Key Performance Indicators (KPI’s).

Wanneer de informatie uit de data niet goed te interpreteren is of niet in beeld is bij de besluitvormers, kunnen zij minder goed datagedreven beslissingen nemen. 

4. Datagedreven besluitvorming

Gebruiken de besluitvormers de op data gebaseerde inzichten om de acties te ondernemen?

Heerst er binnen jullie bedrijf een cultuur waarin de mening van de hoogste baas het zwaarst telt, of is data leidend in de overwegingen die jullie maken wanneer jullie tot actie over gaan? 

Het is belangrijk dat data een plek aan de tafel krijgt wanneer er besluiten worden genomen. Naast de ervaring en kennis van werknemers is het essentieel dat de vraag ‘wat zegt de data?’ een onderdeel wordt van het besluitvormingsprocess.

Hopelijk heb je na het lezen van stap 3 een beter idee van de rol van data binnen jouw bedrijf.

Bespreek de inzichten met een professionele data wetenschapper (Stap 4)

Mocht je een duidelijke beeld hebben over je eerste stap op het gebied van datagedreven werken, dan kan het helpen om eens een keer met een data wetenschapper over je vraagstuk, aanpak en strategie te sparren. Een probleem dat je daarbij misschien ondervindt is dat data wetenschappers erg gewild zijn en daardoor vaak een relatief hoog uurtarief declareren. Wij hopen dat je tijd bespaart tijdens het gesprek met een data wetenschapper door van te voren al over belangrijke elementen na te hebben gedacht door het lezen van onze blog.

Wil je met jouw bedrijf aan de slag om meer datagedreven te worden?

Stel dat je denkt dat wij jouw bedrijf vooruit kunnen helpen door middel van een data project of workshop, stuur ons dan even een berichtje. Wij vinden het altijd leuk om eens te sparren om te kijken of wij je verder kunnen helpen om aan de slag te gaan met data binnen jouw bedrijf.

Matthijs Bookelmann

Project manager
Matthijs heeft een Master in Strategic Management en ervaring als manager binnen verschillende ondernemingen. Hij denkt graag met je mee over hoe jouw onderneming de volgende stap kan zetten op het gebied van data gedreven werken.

Maaike Blok

Project manager
Maaike heeft zelf de studie Data Science en Ondernemerschap gevolgd aan JADS. Tijdens haar studie heeft ze zelf een project uitgevoerd voor het JADS MKB Datalab, projecten begeleid en is ze zo doorgegroeid als projectmanager. Ze maakt graag de vertaalslag van Data Science naar waarde voor het bedrijf.

Benieuwd wat we met jouw
data kunnen doen?

Scroll naar top