Ik wil waarde uit data creëren, maar WAAR moet ik beginnen?

In 4 stappen aan de slag!

Stel, je bent een mkb’er en je bent er inmiddels van overtuigd dat datagedreven werken jouw bedrijf kan helpen. Dan kun je helaas niet meteen de nieuwste technologieën implementeren en zeer efficiënt aan de slag met data. Het kost tijd en middelen en het is een stapsgewijs ontwikkelingsproces om een datagedreven bedrijf te worden.

We zien dat sommige bedrijven, in lijn met de gedachte dat data ‘de olie van de 21ste eeuw’ is, data beginnen te verzamelen om maar data te verzamelen. Echter om van de ruwe data te kunnen profiteren, moet je deze net als ruwe olie wel eerst verfijnen (schoonmaken en analyseren) voordat het in de motor van je bedrijf kan pompen als brandstof voor waardecreatie. Verder is het verzamelen van gegevens alleen nuttig als deze gegevens ook worden ingezet om tot bruikbare inzichten voor de organisatie te komen.

We raden daarom de volgende stappen aan als je wil starten met waardecreatie door data binnen je eigen bedrijf:

Stap 1. Bepaal de ‘data volwassenheid’ van het bedrijf op dit moment;

Zorg eerst dat je weet weet waar je nu staat. Zo kun je realistische stappen zetten met je bedrijf die aansluiten bij jouw specifieke situatie.

Stap 2. Bepaal de organisatorische uitdagingen;

Neem jouw organisatie als uitgangspunt. Op die manier krijg je een data toepassing die past bij jouw uitdagingen, doelen en bedrijfscultuur.

Stap 3. Controleer de beschikbare data;

Kijk goed naar welke data je al hebt, wat de kwaliteit van de beschikbare data is, welke data je nog moet verzamelen en wat de juiste manier is om deze data te verzamelen.

Stap 4. Bespreek de inzichten met een professionele datawetenschapper.

Als je zelf een richting hebt bepaald, is het slim om het gesprek aan te gaan met een professionele datawetenschapper om je plannen concreet te maken.

Ben je benieuwd naar meer informatie over een van deze stappen? Klik hier voor een korte blogpost over stap 1, stap 2 of stap 3.

Mocht je al een idee hebben wat je wilt bereiken met jouw bedrijf op het gebied van data, dan kan het helpen om met een data wetenschapper over je vraagstuk, aanpak en strategie te sparren. Een probleem dat je daarbij misschien ondervindt is dat data wetenschappers erg gewild zijn en daardoor vaak een relatief hoog uurtarief declareren. Wij hopen dat je tijd bespaart tijdens het gesprek met een data wetenschapper door de bovenstaande stappen te doorlopen.

Wil je nu al aan de slag met jouw bedrijf  om meer datagedreven te worden?

Als JADS MKB Datalab zijn wij altijd bereid om een eens een keer te sparren over ideeen die je hebt voor jouw bedrijf op het gebied van datagedreven werken. Stuur ons even een bericht en dan plannen wij een kennismakingsgesprek met je in. Wij spreken graag met jou over hoe jij waarde kunt creëren met data.

Matthijs Bookelmann

Project manager
Matthijs heeft een Master in Strategic Management en ervaring als manager binnen verschillende ondernemingen. Hij denkt graag met je mee over hoe jouw onderneming de volgende stap kan zetten op het gebied van data gedreven werken.

Benieuwd wat we met jouw
data kunnen doen?

Scroll naar top