Heb je al nagedacht over jouw data strategie?

Schrijver

Anne van Breda

Onderwerp Blogs
Gepubliceerd op

5 maart 2025

Deze blogpost is onderdeel van de reeks ‘in 4 stappen aan de slag

Bepaal de organisatorische uitdagingen binnen jouw bedrijf (Stap 2)

Data Strategie

Door jouw data volwassenheid te bepalen in stap 1, heb je al een mooie uitgangspositie gecreëerd. Je weet waar je staat en kunt vanuit daar kijken naar wat je eigenlijk met data wilt bereiken als bedrijf. Houd hierbij wel in het achterhoofd dat datagedreven werken een middel is om een doel te bereiken, maar niet een doel an sich. Veel ondernemingen zijn in het wilde weg data aan het verzamelen zonder plan, waardoor ze uiteindelijk weinig waarde uit de data weten te halen. Het is daarom goed om voor je bedrijf een duidelijke data visie of data strategie te maken. Dat wil zeggen dat je eerst duidelijk moet definiëren wat je wilt bereiken en welke doelen je hebt met jouw bedrijf voordat je aan de slag gaat. Een tip hierbij is om eerst helder te krijgen tegen welke uitdagingen je als organisatie momenteel aanloopt en waar je over bijvoorbeeld 5 jaar wil staan met je bedrijf, voordat je gaat nadenken over de gave mogelijkheden met data. Op die manier krijg je een een data strategie die past bij jouw bedrijf. Begin met het prioriteren van de meest belangrijke uitdaging waar je mee aan de slag wilt gaan. Kijk vervolgens pas of data een middel kan zijn dat bijdraagt aan het oplossen van die uitdaging. Data hoeft hier namelijk niet het antwoord op te zijn.

De onderstaande vragen kunnen jou op weg helpen bij het maken van een data strategie voor jouw bedrijf:

  1. Welk doel wil je als bedrijf bereiken?
  2. Hoe kan het analyseren van data helpen om dat doel te bereiken?
  3. Welke data moet er verzameld worden en op welke manier zou deze data verzameld moeten worden om de juiste analyses te kunnen maken?
  4. Hoe gaat data in de toekomst invloed uitoefenen op de besluitvormingsprocessen binnen jouw bedrijf en welke waarde creëert dat voor jouw bedrijf?

Benodigde bedrijfsmiddelen

Wanneer je een duidelijk idee hebt waarmee je aan de slag wilt binnen je eigen organisatie en welke data daarvoor nodig hebt, dan ben je er nog niet. Het idee ligt er, nu de uitvoering nog. Je moet eerst een goede analyse kunnen draaien op de data om er de juiste informatie uit kunnen krijgen en vervolgens deze informatie kunnen inzetten om meer datagedreven te gaan werken. Daarvoor heb je mensen met de juiste technische vaardigheden, de juiste (software) infrastructuur en de juiste bedrijfscultuur nodig.

Om een duidelijk beeld te krijgen van waar mogelijk nog investeringen nodig zijn binnen jouw bedrijf kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  1. Heeft jouw bedrijf de juiste tools en vaardigheden beschikbaar om relevante en hoogwaardige analyses te maken van de data?
  2. Moet jouw bedrijf mensen trainen, inhuren of aantrekken om de juiste analyses te kunnen draaien?
  3. Moet jouw bedrijf investeren in een verbeterde ICT infrastructuur om de juiste analyses te kunnen draaien?
  4. Hebben de besluitvormers binnen jouw bedrijf de juiste mindset waarin ze bereid zijn om inzichten uit de data mee te nemen in hun beslissingen?

Vergis je niet, het antwoord op de laatste vraag is erg belangrijk, aangezien de waarde pas wordt gecreëerd als er ook op de nieuwe informatie wordt gehandeld.

Wil je met jouw bedrijf aan de slag om meer datagedreven te worden?

Mocht je geprikkeld zijn door deze vragen en al een eerste idee hebben dat je graag even tegen het licht wilt houden, stuur ons dan een bericht. Wellicht kunnen wij je op weg helpen met een eerste stap naar een meer datagedreven bedrijf.

Klik hier als je benieuwd bent naar stap 3, waar je wat kritischer gaat kijken naar de data die je nodig hebt om met je vraagstuk aan de slag te gaan.